FAQ

Wat is een assistentiewoning?

  • Een assistentiewoning - of serviceflat - is een aangepaste individuele woning voor ouderen waar de bewoner zelfstandig woont en een beroep kan doen op een woonassistent en op verschillende soorten zorg- en dienstenverlening.
  • Een assistentiewoning biedt veiligheid en bescherming. Zo is er een noodoproepsysteem aanwezig, waarbij een zorgverpleegkundige snel ter plaatse kan komen. Als het nodig is, kan de Zorgmakelaar ook snel zorg leveren.
  • Een groep van assistentiewoningen beschikt over een gemeenschapsruimte waarin de Zorgmakelaar verschillende activiteiten organiseert.
  • Een assistentiewoning is ideaal voor de senior die nog graag in alle rust en privacy wil wonen, maar waarbij de Zorgmakelaar diensten, zorg en sociale activiteiten binnen handbereik brengt.

 

Tot welke doelgroep richt een assistentiewoning zich?

  • Groepen van assistentiewoningen richten zich in hoofdzaak naar 65-plussers (minstens 75%) die nog zelfstandig kunnen wonen in een aangepaste, veilige omgeving en hulp wensen bij het organiseren van thuiszorg- en comfortdiensten en hun sociale contacten willen onderhouden en uitbouwen.
  • Onze Zorgmakelaar kijkt vóór de bewoning het zorgprofiel van de bewoner na. Zo kunnen we de bewoner verzekeren dat hij zelfstandig kan verblijven in de assistentiewoning en dat de juiste diensten meteen worden ingeschakeld.

 

Wat is het verschil tussen een niet-erkende (aangemelde) of een erkende assistentiewoning?

  • Een initiatiefnemer of projectontwikkelaar kan vrij beslissen om al dan niet een erkenning aan te vragen (uiteindelijk is het de beheersinstantie die de aanvraag zal overmaken aan het Agentschap Zorg en Gezondheid).

  • Dergelijke erkenning is echter niet vrijblijvend, een groep van assistentiewoningen moet voldoen aan infrastructurele en dienstverlenende voorwaarden, die onderworpen worden aan een inspectie door de overheidsdiensten.

    De voornaamste voorwaarden zijn:
    • Aangepaste infrastructuur (breedte van de gangen, rolstoeltoegankelijk,  gemeenschapsruimte …).
    • De aanwezigheid van een noodoproepsysteem met professionele interventie.
    • De flexibele en snelle inzet van overbruggingszorg.
    • De aanwezigheid van een gemeenschapsruimte en de organisatie van activiteiten.
    • Een (fysiek) bereikbare Zorgmakelaar (woonassistent) die volgens de vrije keuze van de bewoner zorg en diensten op maat kan organiseren.

  • Een tweede groot verschil tussen erkende en niet-erkende assistentiewoningen is een vermindering van de BTW bij de aankoopprijs van de woning en vrijstelling van onroerende voorheffing. Zo wegen extra infrastructurele kosten (aangepaste infrastructuur, noodoproepsysteem …) niet door in de dagprijs.

  • Een erkenning is een soort kwaliteitslabel dat garant staat voor een kwalitatief aanbod aan een betaalbare prijs. Twee pijlers die de Zorgmakelaar eveneens hoog in het vaandel draagt. Zo hebben wij ons eigen kwaliteitssysteem en zoeken wij samen met de projectontwikkelaar naar een eerlijke prijs/kwaliteit verhouding.

 

Wat is crisis- en overbruggingszorg?

  • Crisiszorg is zorg die onmiddellijk wordt aangeboden in geval van een nood die niet vooraf kon worden ingeschat. Bij een noodoproep door een bewoner, wordt onmiddellijk contact opgenomen met de bewoner en komt er een interventie plaats door de juiste hulpverlener (verpleegkundige, ambulance …).

  • Overbruggingszorg is aangepaste zorg die aansluit op crisiszorg of beschikbaar is wanneer de bewoner het snel nodig heeft (bv. een onverwacht ontslag uit het ziekenhuis). Deze zorg wordt gedurende een korte periode verstrekt en eindigt op het moment dat de door de bewoner gekozen zorg wordt ingeschakeld.

  • De Zorgmakelaar gaat voor zowel crisis- als overbruggingszorg samenwerkingen aan met partners die flexibele en betrouwbare service kunnen leveren.

 

Wat is het verschil tussen een beheersinstantie en een Zorgmakelaar (woonassistent)?

  • Een Zorgmakelaar werkt als woonassistent in opdracht van de beheersinstantie. De woonassistent zorgt voor het zorg- en dienstaanbod, de garantie op crisis- en overbruggingszorg, de organisatie van activiteiten en is de contact- en vertrouwenspersoon van de bewoners.

  • Een beheersinstantie is de uitbater van een groep van assistentiewoningen. Deze organisatie draagt de erkenning en zorgt dat de assistentiewoningen voldoen aan de wettelijke vereisten. In de meeste gevallen zorgen zij ook voor de facturatie, het onderhoud van de gebouwen en de verhuur van de assistentiewoningen. Een beheersinstantie moet ervoor zorgen dat er een woonassistent actief is. 

  • Als Zorgmakelaar heeft CM een nauwe samenwerking met de vzw Zorgbeheer, werkzaam over nagenoeg heel Vlaanderen. Als u niet alleen een Zorgmakelaar nodig heeft, maar ook een beheersinstantie, kunnen we voor jou de juiste contacten leggen.